דברו איתנו
מיסטיקה וקבלה

כיצד ראוי שהעולם יתקיים: בנס או בטבע?

"לפיכך בחירת ישראל ומתן התורה התקיימו באותות ובמופתים, כדי שידעו הכול כי עניינם קודם לכל ענייני העולם על חוקי הטבע שבו, ועל ידם מתגלים כוחו והנהגתו של ה' בעולם"


02/02/25 | ד' שבט התשפ"ה
כיצד ראוי שהעולם יתקיים: בנס או בטבע?

עוד לא מחוברים לכל הטוב שיש לנו להציע? התחברו עכשיו לקבוצות השונות וולתכנים הייחודיים שלנו ברשתות החברתיות! לחצו כאן >>>

בטורו הקבוע בעתיון "בשבע" פרסם הרב אליעזר מלמד מאמר העוסק בשאלת הנס מול הטבע.

המאמר לפניכם:

"שאלה: האם התנהלות העולם על פי חוקי הטבע היא בדיעבד, אבל לכתחילה העולם צריך להתקיים על ידי ניסים, כמו יציאת מצרים?

תשובה: מלכתחילה ברא ה' את העולם בחוכמה, היינו באופן שהוא מתנהל על ידי חוקים שנקראים חוקי הטבע.

בדרך זו האדם מבין את החוקים שבהם העולם מתנהל, ויודע שלכל מעשה שיעשה יש השפעה על מה שיקרה לו ולסובבים אותו.

אם יבחר להוסיף טוב, יוסיף טוב לעצמו ולסובבים אותו, ואם יבחר ברע, יזיק לעצמו ולסובבים אותו.

אם ילמד מקצוע, יוכל למצוא עבודה. אם יעבוד ביושר ובחריצות, יזכה לפרנסה טובה. אם האיש יכבד, יאהב וישמח את אשתו, וכן תנהג האישה בבעלה, יזכו לחיים טובים ומאושרים ויוכלו לגדל ולחנך את ילדיהם כראוי.

אם האדם יהיה טוב ונאמן לחבריו, יזכה לחברה טובה ותומכת. יתרה מזו, אם ילמד תורה ויקיים את מצוותיה, יזכה לבטא את צלם אלוקים שבו באופן המובחר ביותר, וי­היה שותף עם ה' בקידום העולם אל תיקונו וגאולתו. הרי שה' ברא את הטבע כמסגרת המתאימה ביותר לגילוי כוחו וכישרונותיו של האדם.

החיסרון שבהנהגת הטבע והצורך בנס

אולם ישנו חיסרון בהנהגת הטבע, שהיא עלולה להשכיח את שם ה', והניסים נועדו לתקן חיסרון זה. ניתן לתאר את החיסרון שבהנהגת הטבע בשלושה אופנים:

הראשון, חוקי הטבע שהעולם מתנהל על פיהם נראים לאדם מסודרים ואיתנים, עד שכביכול כוחם מעצמם ואין מי שבראם. וכאשר הסדרים מתמוטטים, על ידי ניסים שפורצים את חוקי הטבע או בהתפרצות של איתני הטבע, לדוגמה בהופעת ברקים ורעמים, רעידת אדמה, שיטפון ושרפה (ראו ברכות נט, ב) - האמונה שיש מי שברא את העולם חוזרת ועולה לתודעתו.

השני, גם כאשר האדם זוכר שיש בורא לעולם, החוכמה והעוצמה שבחוקי הטבע עלולות לגרום לו לחשוב שמעת הבריאה הטבע מתנהל לעצמו, בלי שה' ממשיך להחיות אותו ולהשגיח עליו. ואזי האדם צריך להילחם על הישרדותו כשהוא כלוא בתוך חוקי הטבע ובתוך היצרים הגסים השולטים בו, בלי יכולת לשנות את עצמו ואת העולם לטובה. לפיכך פורץ ה' לעיתים את גבולות הטבע, מחולל ניסים ומלמד את בני האדם שהוא המקיים את חוקי הטבע, כדי להשפיע דרכם את אורו וטובו לברואים. מתוך כך יכול האדם להבין שתפקידו ללכת בדרכי ה', לגלות את הצפונות שבחוקי הטבע ולהשתמש בהן לטובה, וככל שיגלה אותן יותר, יוכל להפוך את העולם לטוב יותר.

השלישי, גם צדיקים שזוכרים תמיד שה' ברא את העולם והוא מנהיגו, ועוסקים תדיר בצדקה ובמשפט, עלולים לשכוח שהטבע שהם חיים בו אינו מושלם. הם מתרגלים לעובדה שההנהגה האלוקית נסתרת מהעולם, ופעמים רבות רע לצדיק וטוב לרשע, ובתוך המסגרת הזאת מנסים לעשות את הטוב ביותר כפי הדרכת התורה. על ידי הניסים שמחוללים בעלי מופת, שבאים מעולם גבוה יותר, אנו זוכרים את הכיסופים שלנו לתיקון, מסרבים להתפשר על החסרונות והקלקולים וחותרים ביתר שאת לגאולת העולם.

הנס נועד לפרסם שה' מנהיג את העולם

נמצא שהנס נועד לגלות ולפרסם שה' הוא מנהיג העולם כולו, וראוי לכל בני האדם ללכת בדרכיו. פירוש המילה 'נס' הוא פלא וגם דגל מתנוסס. הנס הפלאי הוא כמו דגל שמתרומם ומתנשא לגובה רב, כדי שיראו אותו למרחקים, ועל ידו ידעו שה' מנהיג את העולם וכל הכוחות בידו. וכפי שנאמר: "נתתה ליראיך נס להתנוסס מפני קושט סלה" (תהילים ס, ו), היינו ה' נתן ליראיו נס כדי לאמת ולקשט את דבריו. כיוצא בזה גם משמעות המילה 'אות' היא סימן, ומשמעותה היא גם מופת פלאי, שנאמר: "ואת המטה הזה תיקח בידך אשר תעשה בו את האותות" (שמות ד, יז). האות הוא סימן להנהגה הכוללת של ה' בעולם.

ניסי יציאת מצרים ומתן תורה

מעל ומעבר לכל הניסים, ניצבים שני הניסים הגדולים שעל ידם התגלה ה' לעולם, ובזכותם העולם קיים: יציאת מצרים ומתן תורה. גם אם האדם היה מנסה בכל כוחו להתבונן באור האלוקי הצפון בחוקי הטבע, בלי ההתגלות הניסית של מתן תורה לא היה זוכה להדרכה אלוקית ברורה על האמונה והדרך לתיקון האדם והעולם, והיה מאבד את דרכו בסבך מצוקותיו ושאיפותיו. כמו כן הבחירה האלוקית בעם ישראל לגלות את דברו לעולם היא הבסיס לקבלת התורה, וביציאת מצרים התגלתה בחירה זו.

לפיכך בחירת ישראל ומתן התורה התקיימו באותות ובמופתים, כדי שידעו הכול כי עניינם קודם לכל ענייני העולם על חוקי הטבע שבו, ועל ידם מתגלים כוחו והנהגתו של ה' בעולם. זהו שאמרו חכמים שיכול היה ה' להוציא את ישראל במכה אחת או אף בדרך הטבע, אך כדי לגלות לעולם את גדולתו וגבורתו, שאין כוח שיכול לעמוד בפניו, הכה את המצרים בעשר מכות, עד שנכנעו ושילחו את ישראל לחירות. זהו שנאמר: "והרביתי את אותותיי ואת מופתיי בארץ מצרים" (שמות ז, ג), ונאמר: "ולמען תספר באוזני בנך ובן בנך את אשר התעללתי במצרים ואת אותותיי אשר שמתי בם וידעתם כי אני ה'" (שמות י, ב). לכן נצטווינו לזכור את יציאת מצרים בכל יום ובחגים ובמזוזות ובתפילין, כדי שנזכור את כל יסודות האמונה שהתגלו על ידי הניסים שעשה ה' ביציאת מצרים (רמב"ן שמות יג, טז).

כמו כן מתן תורה התקיים בגילוי ניסי עליון לעיני כל ישראל, כדי שיאמינו בה' ויקבלו את התורה, שנאמר: "כי שאל נא לימים ראשונים... הנהיה כדבר הגדול הזה או הנשמע כמוהו. השמע עם קול א־לוהים מדבר מתוך האש כאשר שמעת אתה ויחי..." (דברים ד, לב-לג).

המעבר להנהגה בדרך הטבע

ככלל, מעת שנכנסו ישראל לארץ פסקו הניסים לישראל, פסק המן לרדת מהשמיים, וישראל נצרכו להשיג את מזונם בדרך הטבע, לחרוש ולזרוע, לנטוע ולזמור, כדי לגדל במו ידיהם את פירותיה הקדושים של הארץ ולהפריש מהם תרומות ומעשרות, ולמנות שנים לשביעית וליובל. בכך זכו לקיים את מצוות יישוב הארץ, ששקולה כנגד כל המצוות שבתורה.

גם כיבוש הארץ ככלל נעשה בדרכי הטבע. אומנם בתחילת המערכה עוד עשה ה' ניסים גדולים לישראל, כדי לגלות ולהודיע להם ולכל באי עולם כי במצוות ה' ישראל נכנסים לארץ וכובשים אותה. לכן קרע בפניהם את הירדן, הפיל את חומת יריחו והעמיד את השמש בגבעון, עד יסיימו ישראל להכות את חמשת מלכי ההר. ואולם לאחר מכן הוצרכו להתחזק במצווה ולכבוש בדרך הטבע את הארץ, ובמה שהתרשלו לא עזר להם ה'.

כמו אדם שגדל מילדות לבגרות

כמו האדם, שבילדותו הוריו דואגים לכל מחסורו וככל שהוא גדל הוא נעשה אחראי לחייו וצריך לדאוג בעצמו לפרנסתו, כך עם ישראל. בשלב הראשון ה' דאג לו לכל מחסורו כאם המטפלת בבנה היונק, וככל שגדל והתבגר עברה האחריות אליו, כדי שיהיה הוא שמגלה את דבר ה' לעולם דרך תולדות חייו (עין אי"ה ברכות א, קמג).

הניסים הגדולים התקיימו כדי ללמד את הנהגת ה', אולם התכלית אחר כך הייתה שיחיו ישראל בארץ ישראל, ועל ידי קיום התורה והמצוות יגלו את דבר ה' בתוך הטבע, שיהיה כולו שופע ברכת ה'. בכך חטאו המרגלים, שפחדו לקבל על עצמם את האחריות לכבוש את הארץ בדרך הטבע.

הניסים בימי משבר

כאשר ישראל בוחרים בטוב, הברכה שופעת בדרך הטבע, וכפי שלמדנו בתורה שכאשר הולכים בחוקות ה', זוכים לברכה טבעית. ואולם כאשר ישראל חוטאים וכוחם נחלש, הם נזקקים לניסים כדי להזכיר להם שה' מנהיג את העולם, וכדי לתת להם ארכה לחזור בתשובה. כך במלכות ישראל, שלקראת חורבנה עמדו הנביאים אליהו ואלישע ועשו ניסים גדולים, והעניקו לישראל ארכה כדי לשוב בתשובה. אך כיוון שלא שבו בתשובה, נחרבה מלכות ישראל ועשרת השבטים הוגלו. ועדיין מעלה הייתה בהופעת הניסים, כי אף שלא מנעו את הפורענות, לימדו את ישראל לדורות כי ה' מנהיג את העולם, ומתוך אהבתו אליהם שלח להם את נביאיו לנסות להושיעם, וכשיחזרו בתשובה יגאלם.

הגאולה תלויה בקיום מצוות יישוב הארץ

הבנת ערך העבודה בדרכי הטבע חשובה לימינו, שכן הגאולה תלויה בקיום מצוות יישוב הארץ שמתקיימת בדרכי הטבע, על ידי יהודים שעולים לארץ, מיישבים אותה, מקימים מדינה וצבא כדי להגן על העם והארץ ובונים את בית המקדש. אומנם רמזו חכמים (סנהדרין צז, ב) שאם ישראל לא יחזרו בתשובה, שלא כדרך הטבע יקים ה' עלינו מלך שגזרותיו קשות כהמן, עד שמתוך הייסורים נחזור בתשובה לעלות לארץ וליישבה בדרך הטבע. וככל שנתחזק יותר במצווה בדרכי הטבע כך נצליח יותר, ואם לא נתחזק אזי בייסורים נמשיך להתקדם".

מחפשים סגולה עוצמתית שתפתח לכם את שערי הישועה? נסו את זה >>>

 

מיסטיקה וקבלה

כיצד ראוי שהעולם יתקיים: בנס או בטבע?

מיסטיקה וקבלה

האם הגאולה תגיע בחיפזון או בנחת?

מיסטיקה וקבלה

אל תפספסו: זה הרגע ביום בו נפתחים שערי השמיים

מיסטיקה וקבלה

הרב פוקס על הרוע של עזה: "עזה תמיד עשתה צרות לישראל"

מיסטיקה וקבלה

למה יש צורך בייסורים לפני בוא הגאולה?

מיסטיקה וקבלה

הרב עובדיה יוסף זצ"ל: זה הזמן בו התרחשה תחיית המתים בהיסטוריה

מיסטיקה וקבלה

צדק שמיימי: ככה מחליטים בשמיים מי לגן עדן ומי לגיהינום

מיסטיקה וקבלה

האם הנשמות מודעות למה שקורה איתנו בעולם הזה? זה מה שענה הרב בן ציון מוצפי

מיסטיקה וקבלה

מטלטל: זה יהיה גורלם של החטופים

מיסטיקה וקבלה

עסקת החטופים וסודות מהקבלה: גילויים מרגשים

מיסטיקה וקבלה

האם מומלץ לשנות את שמו המקורי של האדם?

מיסטיקה וקבלה

האם ייתכן כי חלק מהיהודים לא ייגאלו בגאולה העתידה?

מיסטיקה וקבלה

מדוע עם ישראל עדיין בגלות?

מיסטיקה וקבלה

מצמרר: למה הגיע הנשמה לאדמו”ר מויז’ניץ?

מיסטיקה וקבלה

האם צריך לפחד מקללות?

עוד מאמרי תוכן בנושא מיסטיקה וקבלה
X
  • © כל הזכויות שמורות