דברו איתנו
מיסטיקה וקבלה

האם מותר ללכת לטיפול שמתבצע על ידי מטוטלת או שיטת "מוח אחד"?

"נכון לאדם שלא להתפתות אחר שמועות לא מבוססות או הלכי רוח חולפים, ולבחון את דרכיו בהיגיון, אולם לאחר שהגיע למסקנה שרפואה אלטרנטיבית יכולה להביא מזור למחלתו ולכאביו, אין לו איסור לפנות אליה"


25/08/24 | כ"א אב התשפ"ד
האם מותר ללכת לטיפול שמתבצע על ידי מטוטלת או שיטת "מוח אחד"?

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

הרב אליעזר מלמד בטורו הקבוע בעיתון "בשבע" עונה על השאלה האם מותר לבצע טיפול דרך מטוטלת ושיטת "מוח אחד" וללכת למטפלים שמתעסקים בכך.

להלן תשובתו המלאה: 

"שאלה: האם מותר להתרפא בעזרת שיטת 'מוח אחד' או מטוטלת?

תשובה: לפני ביאור ההלכה נקדים רקע קצר על אודות שיטות אלה: המרפאים בשיטת 'מוח אחד' (קינסיולוגיה יישומית) סוברים שגופו של האדם מודע בתת ההכרה שלו לשורש הבעיות שמהן הוא סובל, ולכן בעת ששואלים את החולה שאלות, על פי תגובת שריריו ניתן לדעת מה אמת ומה שקר, ולאתר בכך את שורשי הבעיות הרפואיות והפסיכולוגיות שמהן הוא סובל, ואת הזמן שבו החלו להתפתח, ומתוך כך להציע לו פתרונות ורפואות.

מטוטלת: המרפאים בשיטה זו נוהגים לאחוז בידם חוט שאליו מחוברת אבן או מתכת, ובעודם מתרכזים בהימנעות מלהניע את ידם, שואלים את החולה שאלות, ולפי תנועת המטוטלת מבינים את התשובות לשאלות. לתפיסתם, בעומק ההכרה המטפל יכול לדעת את התשובה, ולפי תנועת המטוטלת שנעה על ידי תנועה לא מודעת שלו, יוכל לפענח את המחלה ואת הדרך לריפויה.

המאמינים בשיטות אלו מתארים מקרים של חולים שהמערכת הרפואית הרגילה לא הצליחה לאתר את מקור בעייתם, ואילו מרפאים בשיטות אלו הצליחו לקלוע אל המטרה. לעיתים הם שולחים את החולים לטיפול רפואי קונבנציונלי, תוך שהם מחזקים את הטיפול בתרופות אלטרנטיביות, ולעיתים הם מעניקים את כל הטיפול הרפואי הנדרש לדעתם.

דעת האוסרים

יש סוברים שאסור ללכת למרפאים בשיטות אלו, מפני שלפי עמדת הממסד הרפואי ורוב רובם של הרופאים, אין לשיטות אלה בסיס עובדתי, וכל הטענות של מרפאים אלו כאילו הועילו לחולים, במקרה הטוב הועילו על ידי השפעה פסיכולוגית (אפקט פלצבו), ובמקרה הרע לא הועילו כלל ודבריהם שקר והונאה. נמצא ההולך אליהן זונח את המצווה לרפא את גופו וטועה לקבל טיפולי דמה שאין בהם תועלת. יתרה מזו, ההליכה אחר שיטות שקר מעקמת את מחשבתו של האדם וגורמת לו לטעות בהבנת התורה והדרכותיה.

זאת ועוד, לדעת המחמירים מדובר גם באיסור תורה של 'קוסם', שעניינו לנחש עתידות ונסתרות על ידי פעולות שונות, שמסייעות לו לשקוע בתודעה מדיטטיבית שתאפשר לו לדעת נסתרות. וכפי שכתב הרמב"ם (עבודה זרה יא, ו): "איזהו קוסם? זה העושה מעשה משאר המעשיות כדי שישום ותפנה מחשבתו מכל הדברים עד שיאמר... שראוי לעשות כן והזהרו מכך. יש מן הקוסמים שמשמשים בחול או באבנים... ויש מי שמסתכל במראה של ברזל או בעששית ומדמים ואומרים, ויש מי שנושא מקל בידו ונשען עליו ומכה בו עד שתפנה מחשבתו ומדבר...".

הלכה לדעת המתירים

אולם כמבואר לגבי הילינג ורייקי, אף שייתכן מאוד שהממסד הרפואי צודק, ואין שום תועלת ברפואות אלו, אין איסור להתרפא בהן. זאת משום שהמרפאים בשיטות אלה אינם צריכים להוכיח באופן מדעי שיש בהן תועלת כדי שיהיה מותר להיעזר בהן, ודי בכך שאנשים הולכים אל המרפאים בהן כדי להתרפא ולא כדי לקיים פולחן. לכן התירו חכמים (במשנה שם) להיעזר בשן של שועל, ובמסמר מן הצלוב לשם רפואה, אף שאלו היו תרופות סגוליות שלמדו ישראל מהגויים, וצמחו מתוך התפיסה האלילית. וכפי שאמרו חכמים (שבת סז, א): "כל דבר שיש בו משום רפואה - אין בו משום דרכי האמורי".

ואין בכך איסור קסמים, כי הקסמים האסורים נועדו לגלות עתיד, ואסרה התורה לבקש עתידות בעזרת כוחות רוחניים, כי הפנייה לכך מנוגדת לאמונה התמימה. אולם כאן מדובר באבחון רפואי, וממילא חל עליו הכלל "כל שיש בו משום רפואה אין בו משום דרכי האמורי" (וכך כתב הרשב"א א, תיג).

גם אין מתפקידם של חכמי ההלכה להילחם את מלחמתו של הממסד הרפואי נגד מרפאים אלטרנטיבים. ואף שמסתבר שהממסד הרפואי צודק ברוב דבריו, ייתכן שרפואות אלו מועילות באופן פסיכולוגי. וייתכן שלמרות הצלחותיו הרבות של הממסד הרפואי בתחומים שונים, ישנם דברים שעדיין לא הבין, ובעתיד המחקר המדעי יוכיח שבכמה דברים המרפאים האלטרנטיבים צדקו.

סיכום הלכה למעשה

למעשה אין איסור להתרפא ברפואות אלטרנטיביות כהילינג, רייקי, מוח אחד, מטוטלת, הומאופתיה וכדומה. אומנם אין להתיר חילול שבת או אכילת מאכלים אסורים ברפואה אלטרנטיבית, שכן בעניין זה הולכים אחר רוב הרופאים ואחר המומחים הגדולים יותר. ואכן ברור שהרופאים על פי הרפואה הממוסדת הם הרוב, וכן הם נחשבים למומחים יותר, הואיל ודבריהם נשענים על מחקרים מדעיים שיטתיים. אומנם אם החולה משוכנע שחייו יכולים להינצל על ידי רפואה אלטרנטיבית, מותר לו לחלל שבת ולאכול מאכלים אסורים על פיהם (פניני הלכה ימים נוראים ח, ד, 5).

אומנם נכון לאדם שלא להתפתות אחר שמועות לא מבוססות או הלכי רוח חולפים, ולבחון את דרכיו בהיגיון, אולם לאחר שהגיע למסקנה שרפואה אלטרנטיבית יכולה להביא מזור למחלתו ולכאביו, אין לו איסור לפנות אליה. זאת בתנאי שלא יעשה דברים שלפי הרפואה הממוסדת מסוכנים לבריאותו, שכן במצב של מחלוקת יש לנהוג כפי הרפואה הממוסדת, הואיל וכך היא דעת רוב הרופאים, וכך היא דעת המומחים הגדולים יותר על סמך ניסיונות שיטתיים (ראו שולחן ערוך אורח חיים תריח, ב-ד)".

מחפשים סגולה עוצמתית שתפתח לכם את שערי הישועה? נסו את זה >>>

 

עוד מאמרי תוכן בנושא מיסטיקה וקבלה
X
  • © כל הזכויות שמורות