דברו איתנו
מיסטיקה וקבלה

האם בית המקדש השלישי ייבנה על ידי בני אדם?

כולנו מצפים ומייחלים לבניין בית המקדש השלישי - אך כיצד הוא ייבנה: על ידי בני אדם או יירד מוכן מן השמיים? הפוסקים חלוקים


08/08/24 | ד' אב התשפ"ד
האם בית המקדש השלישי ייבנה על ידי בני אדם?

עוד לא מחוברים לכל מה שיש לנו להציע? הצטרפו לכל הטוב שהכנו לכם ותישארו תמיד מחוברים! הקליקו כאן עכשיו >>>

בעלון "שיחת השבוע" התפרסם מאמר בעניין השאל האם בית המקדש השלישי ייבנה בידי בני אדם או ירד וכן מן השמיים.

המאמר לפניכם:

"מִקְדָּשׁ מִשָּׁמַיִם. בספר הזוהר (חלק ג רכא,א) מכונה הבית השלישי "בניינא דקוב"ה" – בניין שייבנה בידי הקב"ה. רש"י (סוכה מא,א) אומר: "מקדש העתיד שאנו מצפין, בנוי ומשוכלל הוא, ייגלה ויבוא משמיים, שנאמר 'מִקְּדָשׁ אֲ-דֹנָי כּוֹנְנוּ יָדֶיךָ'". ואולם יש דעה בחז"ל (ויקרא רבה ט,ז; במדבר רבה יג,ב) שבית המקדש השלישי ייבנה בידי אדם, וכן פסק הרמב"ם (הלכות מלכים פרק יא), שהמשיח הוא הבונה את בית המקדש.

טעמו של הרמב"ם פשוט: בניין בית המקדש הוא מצוות עשה (כפי שהוא מדגיש בתחילת הלכות בית הבחירה), ולכן עם ישראל צריך לבנות בעצמו את הבית ולקיים את המצווה. אם הקב"ה יוריד את בית המקדש מוכן מן השמיים, תינטל מעם ישראל המצווה הגדולה הזאת.

מנגד אומר הזוהר שייחודו של הבית השלישי לעומת שני המקדשים שקדמו לו הוא, שהללו היו מעשי ידי אדם ולכן חרבו ("בניינא דבר-נש, דלית ביה קיומא כלל"), ואילו הבית השלישי יהיה "בניינא דקוב"ה" ולכן יעמוד לנצח.

מוסבר על כך (ראו לקוטי שיחות כרך חי, עמ' 418 ואילך; כרך יא, עמ' 98; כרך יג, עמ' 84) שבעצם אין כאן סתירה: בבית המקדש השלישי יהיו דברים שייבנו בידי אדם ויהיו דברים שיֵרדו ויבואו מן השמיים. כך משתלבות שתי הדעות – מכיוון שזו מצוות עשה, יצטרך עם ישראל לבנות בעצמו ולוּ חלק מבית המקדש, ואילו הדברים העליונים, שיבטיחו את נצחיותו, אכן יבואו מן השמיים".

מחפשים סגולה עוצמתית שתפתח לכם את שערי הישועה? נסו את זה >>>

 

עוד מאמרי תוכן בנושא מיסטיקה וקבלה
X
  • © כל הזכויות שמורות