דבר תורה לפרשת קרח
מי הגנב ומי בגיהנום? דבר תורה לפרשת קרח – מהרב מנדל
מעשה היה בירושלים, בזמן המלחמה, כאשר היה עוני גדול מאוד. יהודי הגון החביא בביתו מעל הארון מטבע נפוליאון-זהב. בימים ההם זה היה ממש אוצר שלם! במחירו היה אפשר להאכיל משפחה במשך תקופה ארוכה
03/08/19 | ב' אב התשע"ט
עוד לא מחוברים לכל הטוב שיש לנו להציע? התחברו עכשיו לקבוצות השונות וולתכנים הייחודיים שלנו ברשתות החברתיות! לחצו כאן >>>
בפרשתנו אנו קוראים על קרח ועל העונש הנורא שקיבל, בגלל שחלק על משה רבנו. ואמרו בתלמוד: "כל המחזיק במחלוקת עובר בלאו, שנאמר: 'ולא יהיה כקרח ועדתו'. ומה היה סופם של קרח ועדתו? – 'ותפתח הארץ את פיה ותבלע אותם'. באותה שעה נעשתה הארץ כמשפך, וכל מקום שהיה אחד מהם או ממונו, מתגלגל ובא ויורד עמו, ואפילו היו לו כלים אצל אדם אחר, היו באים ונבלעים עמו".
ומעשה היה בירושלים, בזמן המלחמה, כאשר היה עוני גדול מאוד. יהודי הגון החביא בביתו מעל הארון מטבע נפוליאון-זהב. בימים ההם זה היה ממש אוצר שלם! במחירו היה אפשר להאכיל משפחה במשך תקופה ארוכה.
באחד הימים, בנו של היהודי הבחין במטבע שעל הארון. לילד התמים לא היתה שום הבחנה בין לירה שצבעה נחושת, לבין מטבע זהב. הילד לקח את המטבע לחנווני, וקנה ארטיק. והנה האב חוזר, וכשראה שהמטבע איננו, שאל את אשתו לפשר הדבר. התברר באמת שהילד הוא זה שלקח את המטבע לחנווני. אמו של הילד רצה אל החנווני, והחלה לצעוק עליו שהוא גנב. "הילד הביא לך נפוליאון זהב שלם, ואתה נתת לו רק ארטיק בתמורה". לעומתה טען החנווני כי הילד הביא לו רק לירה.
ההורים לא נרגעו, ובינתיים התאספו אנשים רבים סביב החנות, והחנווני עומד מסכן והמום.
בסופו של דבר הלכו לבית דין, ואחרי ויכוחים רבים אמר החנווני שהוא מוכן להישבע כי הילד נתן לו רק לירה. אך משראה זאת האב, לא רצה לתת לו להישבע לשקר, ומחל.
אע"פ כן יצא החנווני בראש חפוי, וכל מי שידע או שמע על העניין - דן אותו לגנב ושקרן. חייו וחיי אשתו נהפכו לגיהנום רצוף בושות, עד שגם פרנסתו נתמעטה ופחתה לו.
לאחר סיום המלחמה הוריו של הילד קיבלו מברק, בו אדם אחד מודה ומתוודה שפגש את הילד עם מטבע הנפוליאון, ובזריזות ידיו החליף לו את המטבע בלירה, וכעת עשה תשובה ומשיב את הגזל לבעליו.
אחד הדינים שהיה בבית הדין בשעת המריבה הגדולה אמר לבני הקהילה "צאו וראו, כל שלושת האנשים שבמעשה –החנווני, האבא ובעל התשובה שלקח את הנפוליאון והשיב את הגזילה - בהגיעם לבית דין של מעלה, כנראה יהיו נקיים מכל עוון. האבא פטור, מכיוון שבנו לקח את המטבע מעל הארון, וכל הנתונים הראו שהוא צודק כביכול. החנווני ודאי נכנס לגן עדן עבור הביזיונות שגרמו לו. ואפילו אותו אחד שלקח את המטבע נפוליאון, בטח קיבלו את תשובתו כי השיב את הגזילה אשר גזל, והתוודה בפני ההורים על חטאו הגדול".
וכאן מגיעה המסקנה המזעזעת – מי בגיהנום? אותם שהכניסו את עצמם לאותה מחלוקת, וקראו לחנווני גנב (אפריון שלמה).
שבת שלום וחודש טוב ומבורך,
הרב מנדל
ומעשה היה בירושלים, בזמן המלחמה, כאשר היה עוני גדול מאוד. יהודי הגון החביא בביתו מעל הארון מטבע נפוליאון-זהב. בימים ההם זה היה ממש אוצר שלם! במחירו היה אפשר להאכיל משפחה במשך תקופה ארוכה.
באחד הימים, בנו של היהודי הבחין במטבע שעל הארון. לילד התמים לא היתה שום הבחנה בין לירה שצבעה נחושת, לבין מטבע זהב. הילד לקח את המטבע לחנווני, וקנה ארטיק. והנה האב חוזר, וכשראה שהמטבע איננו, שאל את אשתו לפשר הדבר. התברר באמת שהילד הוא זה שלקח את המטבע לחנווני. אמו של הילד רצה אל החנווני, והחלה לצעוק עליו שהוא גנב. "הילד הביא לך נפוליאון זהב שלם, ואתה נתת לו רק ארטיק בתמורה". לעומתה טען החנווני כי הילד הביא לו רק לירה.
ההורים לא נרגעו, ובינתיים התאספו אנשים רבים סביב החנות, והחנווני עומד מסכן והמום.
בסופו של דבר הלכו לבית דין, ואחרי ויכוחים רבים אמר החנווני שהוא מוכן להישבע כי הילד נתן לו רק לירה. אך משראה זאת האב, לא רצה לתת לו להישבע לשקר, ומחל.
אע"פ כן יצא החנווני בראש חפוי, וכל מי שידע או שמע על העניין - דן אותו לגנב ושקרן. חייו וחיי אשתו נהפכו לגיהנום רצוף בושות, עד שגם פרנסתו נתמעטה ופחתה לו.
לאחר סיום המלחמה הוריו של הילד קיבלו מברק, בו אדם אחד מודה ומתוודה שפגש את הילד עם מטבע הנפוליאון, ובזריזות ידיו החליף לו את המטבע בלירה, וכעת עשה תשובה ומשיב את הגזל לבעליו.
אחד הדינים שהיה בבית הדין בשעת המריבה הגדולה אמר לבני הקהילה "צאו וראו, כל שלושת האנשים שבמעשה –החנווני, האבא ובעל התשובה שלקח את הנפוליאון והשיב את הגזילה - בהגיעם לבית דין של מעלה, כנראה יהיו נקיים מכל עוון. האבא פטור, מכיוון שבנו לקח את המטבע מעל הארון, וכל הנתונים הראו שהוא צודק כביכול. החנווני ודאי נכנס לגן עדן עבור הביזיונות שגרמו לו. ואפילו אותו אחד שלקח את המטבע נפוליאון, בטח קיבלו את תשובתו כי השיב את הגזילה אשר גזל, והתוודה בפני ההורים על חטאו הגדול".
וכאן מגיעה המסקנה המזעזעת – מי בגיהנום? אותם שהכניסו את עצמם לאותה מחלוקת, וקראו לחנווני גנב (אפריון שלמה).
שבת שלום וחודש טוב ומבורך,
הרב מנדל
ידעתם שלדברי תורה יש כח לפעול ישועות? נסו את זה >>>
עוד מאמרי תוכן בנושא דבר תורה לפרשת קרח
- © כל הזכויות שמורות