החסידה והחסד החלקי: דבר תורה מהרב מנדל, מנהל מוקד תהילים ארצי, לקראת פרשת שמיני
"אמר רב יהודה, למה נקרא שמה חסידה? שעושה חסד עם חברתה". ואם כן קשה: הרי יש בה תכונה של מעשי חסד עם חברותיה, אז למה אסרתה התורה באכילה?
עוד לא מחוברים לכל הטוב שיש לנו להציע? התחברו עכשיו לקבוצות השונות וולתכנים הייחודיים שלנו ברשתות החברתיות! לחצו כאן >>>
בפרשת השבוע אנו קוראים על החיות, הבהמות, העופות, השקצים והדגים המותרים והאסורים באכילה. בטעם הדבר מביא הרמב"ן, שהעופות האסורים באכילה הן אלה שיש בהן תכונה של דריסה. לכן התורה הרחיקה אותנו מהן, שלא נקבל תכונות שליליות ולא תחדור בנו מידת האכזריות.
מקשה הרמב"ם, שאם כך - יש להבין שאסרה התורה את עוף החסידה, והרי בגמרא כתוב: "אמר רב יהודה, למה נקרא שמה חסידה? שעושה חסד עם חברתה". ואם כן קשה: הרי יש בה תכונה של מעשי חסד עם חברותיה, אז למה אסרתה התורה באכילה?
מסביר בעל החידושי הרי"ם מגור זי"ע, כי החסידה עושה חסד רק עם חברותיה ולא עם האחרות שאינן בני בריתה. מי שעושה חסד רק עם ידידיו ומכיריו, ומתעלם מן הזולת - טמא טמא יקרא לו.
החסד עם הזולת הוא אחד מסימני ההיכר המוטבע בעם היהודים, שהם גומלי חסדים, ואין זה משנה באם הוא ידיד, מכר, בן משפחה או סתם עמך בית ישראל. מצווים אנו תמיד להרבות במעשי חסד לזולת, ולקיים בזה את מצוות "ואהבת לרעך כמוך".
שבת שלום,
הרב מנדל
ידעתם שלדברי תורה יש כח לפעול ישועות? נסו את זה >>>
- © כל הזכויות שמורות