דברו איתנו
צדיקים

משר האוצר למציל היהודים הגדול - מי אתה דון יצחק אברבנאל?

הוא היה חצרן, דיפלומט, סופר, איש אמונם של אנשי בית המלוכה וגם מציל היהודים הגדול ותלמיד חכם עצום. כל מה שלא ידעתם על דון יצחק אברבנאל - לרגל יום פטירתו כ''ט תשרי


13/10/20 | כ"ה תשרי התשפ"א
דון יצחק אברבנאל

שלחו שמות בחינם לברכת הכנים בכותל בחול המועד סוכות ותזכו ששמכם יוזכר ע''י רבני מוקד תהילים ארצי במעמד העצום!לחצו כאן >>>

 

רבי יצחק אברבנאל, או בשמו המוכר יותר ''דון יצחק אברבנאל'' היה לדמות הבולטת ביותר בעם היהודי בשלהי ימי הביניים. הוא היה חצרן בית המלוכה, דיפלומט ויד ימינם של מלכים ובני אצולה. יתרה מכך, הוא היה גם תלמיד חכם בקנה מידה עולמי, בעל ידע אנציקלופדי עצום, הוגה דעות ופרשן של ספר התנ''ך. 

רבי יצחק אברבנאל חי בתקופה שבה התרחש גירוש ספרד - אחד המשברים הקשים שפקדו את עמינו במאה ה-15.

 

ילדותו ותולדותיו

 

דון יצחק אברבנאל נולד בעיר ליסבון בשנת קצ''ז (1437) למשפחה מכובדת ומיוחסת עד שושלת דוד המלך. משפחת אברבנאל התבלטו בעושרם ובהישגים מדיניים רבים. אביו של דון יצחק, רבי יהודה, היה ממונה על כספי בית המלוכה של הנסיך פרננדו, בנו של מלך פורטוגל, ז'ואן. כבנו של חצרן בית המלוכה, הורגל דון יצחק אברבנאל כבר מילדותו לבקר בארמון המלוכה וכן גם חינוכו והשכלתו תאמו להכשרתו לתפקיד דומה בעתיד. 

הוא היה תלמידו של רבי יצחק קנפנטון ואף למד בישיבתו של רבי יצחק אבוהב. הוא למד את כל תחומי התורה, מקרא, הלכה ואגדה ופילוסופיה יהודית. יחד עם השכלתו התורנית, הוא גילה בקיאות רבה בכתבי ההיסטוריונים והוגי הדעות המדיניים באותם ימים. 

 

יהודי בבית המלוכה

 

לפני שנכנס לעסוק בענייני בית המלוכה הפורטוגלי, כתב רבי יצחק אברבנאל חיבורים תורניים ופירושים על התנ''ך. הוא נאלץ להפסיק מכתיבתו והוצאת חיבוריו מכיוון שמלך פורטוגל, אלפונסו החמישי, קרא לו להיות שר האוצר של בית המלוכה. כשהוא עוסק במשרה רמה זו, לא זנח לרגע את אחיו היהודים והמשיך לדאוג להם ולפעול למענם מתוך בית המלוכה.

בשנת 1471 כבשה מדינת פורטוגל את מרוקו ולקחו משם בשבי כ-250 יהודים. רבי יצחק אברבנאל אסף כסף מאחיו היהודים כדי לפדות את השבויים. במשך כשנתיים לאחר שיחרורם הוא דאג להם לכל מחסורם עד שהשתקעו בספרד.

בשנת 1472 שלח המלך אלפונסו החמישי שליחים יהודים אל האפיפיור שברומא. דון יצחק אברבנאל ניצל את ההזדמנות הזאת וביקש מהשליחים לקחת עימם איגרת בקשה אפיפיור למען קהילות היהודים בממלכת פורטוגל. 

לאחר מות אלפונסו החמישי, ירש אותו בנו יואן השני. מיד עם עלייתו לשלטון החל במסע של הדחות והוצאות להורג. בשנת 1483 העלילו על דון יצחק אברבנאל כי יש בכוונתו למרוד במלך ולבגוד במדינת פורטוגל. המלך יואן ביקש להוציאו להורג ודון יצחק ברח מפורטוגל לעיר טולדו שבספרד, שם התגוררה משפחתו בעבר. בעקבות כך הורה המלך להחרים את כל רכושו והונו של דון יצחק אברבנאל. 

באותה תקופה, חזר רבי יצחק למלאכת הכתיבה של חיבוריו ופירושיו על המקרא. הוא כתב פירושים על הספרים: יהושוע, שופטים, שמואל ומלכים. לאחר תקופה מסויימת, ביקשו ממנו המלך פרננדו השני, מלך אראגון והמלכה איזבלה הראשונה מלכת קסטיליה לכהן כשר האוצר של ממלכות אראגון וקסטיליה המאוחדות. הוא כיהן בתפקידו זה שמונה שנים וזכה להצלחה עצומה, עד כדי ששרי המדינות כולם היו מגיעים אליו כדי לקבל הדרכה ועצות שונות. 

 

גירוש ספרד

 

בשנת 1492 דרשו המלכים פרננדו ואיזבלה מכל היהודים בממלכתם להתנצר. כאשר סרבו היהודים לעשות זאת, הם גורשו מארצם. זה למעשה היה גירוש ספרד - אירוע שיזכר לעד בתולדות ההיסטוריה היהודית. כאשר שמע דון יצחק אברבנאל על הגזירה, הציע למלך ולמלכה סכומי עתק מהונו הפרטי לקופת המלוכה בתמורה לביטול צו הגירוש, אך הם התנגדו. 

דון יצחק אברבנאל יצא לגלות יחד עם אחיו היהודים והגיע לעיר נאפולי שבאיטליה. המלך פרדיננד האיטלקי, כבר שמע את כשרונותיו הרבים של דון יצחק ומינה אותו לשר האוצר המלכותי. כששמעו על כך מלכי ספרד - יצאו במחאה נגד מלך איטליה ודרשו ממנו שלא לתת מקלט ליהודים המגורשים. משם ברח דון יצחק אברבנאל לסיצילה ומשם המשיך לאי קורפו, שם חי בתנאי עוני מחפירים. לאחר תקופה הוא חזר לאזור אחר באיטליה, לעיר מונופולי, שם חזר לכתיבת חיבוריו התורניים.

רבי יצחק אברבנאל נפטר בונציה בשנת ה'רס''ט (1508) בגיל 71. הוא הובא לקבורה בעיר פדובה וכעבור שנה, כשאר התרחשה מלחמה באזור, נחרב בית הקברות שבו היה קבור ומקום קבורתו נעלם. 

 

 

מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת הרב משה סופר זצ"ל - החתם סופר

צדיקים

אל תפספסו את סגולת היום: יום הילולת החפץ חיים זצ"ל

צדיקים

בחירתו הגורלית של הצדיק הרב יוסף-חיים זרוק: חיי עולם הזה וראייה תקינה או חיי עולם הבא עם עיוורון?

צדיקים

הסגולה של היום: יום הילולת חכם מנחם מנשה זצ"ל

צדיקים

אל תחמיצו: הסגולה ליום הילולת רבי צדוק הכהן מלובלין זצ"ל

צדיקים

אל תפספסו את סגולת היום: יום הילולת הרב חיים הלוי סולובייצ'יק זצ"ל

צדיקים

מה הקשר בין האר"י הקדוש זצ"ל לאביב אלוש?

צדיקים

הסגולה הגדולה של י"ב בתמוז: יום הילולת בעל הטורים זצ"ל

צדיקים

אל תחמיצו: הסגולה ליום ההילולה של הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל

צדיקים

סיפור מופת על האדמו"ר מצאנז-קלויזנבורג זצ"ל

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת רבי חיים מוולוז'ין זצ"ל

צדיקים

סגולה גדולה להיום! יום הילולת שמואל הנביא זצ"ל

צדיקים

סגולת היום, לא להחמיץ: יום הילולת רבי מנחם מנדל מרימנוב זצ"ל

צדיקים

הסגולה של היום: יום הילולת הרמ"א - הרב משה איסרליש זצ"ל

צדיקים

סגולת היום: יום הילולת הרב יחזקאל לנדא זצ"ל - "הנודע ביהודה"

עוד מאמרי תוכן בנושא צדיקים
X
  • © כל הזכויות שמורות