דבר תורה לפרשת שמות מהרב מנדל מנהל מוקד תהילים ארצי
רגישות לזולת
עוד לא מחוברים לכל הטוב שיש לנו להציע? התחברו עכשיו לקבוצות השונות וולתכנים הייחודיים שלנו ברשתות החברתיות! לחצו כאן >>>
פרשה הקודמת פרשת ויחי נקראת פרשה סתומה
רש"י: למה פרשה זו סתומה לפי שכיון שנפטר יעקב אבינו נסתמו עיניהם ולבם של ישראל מצרת השעבוד שהתחילו לשעבדם
כלומר הם לא ראו את הצער של האחר הלב שלהם היה אטום. לא ראו בסבל של השני וכל זה מהצער שלהם.
והנה בפרשת הנוכחית פרשת שמות מסופר שמשה רואה בסבלותם: וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל-אֶחָיו, וַיַּרְא, בְּסִבְלֹתָם"
ורק אח"כ מגיע שועתם אל ד' "וַיִּשְׁמַע אֱלֹקים, אֶת-נַאֲקָתָם; וַיִּזְכֹּר אֱלֹקים אֶת-בְּרִיתוֹ, אֶת-אַבְרָהָם אֶת-יִצְחָק וְאֶת-יַעֲקֹב)"
לומדים מכך יסוד לחיים שיהודי רואה בסבל השני מרגיש את הצער של השני גם אם אין לקל ידו להושיע והוא לא יכול לעזור כלום
אחד מגדולי הסוחרים בא אל החת"ם סופר וסיפר לפניו את הקשיים שהתעוררו לו בעסקים, והוא זקוק לעצה וברכה.
הוכיחו החת"ם סופר על כך שהוא מתעלם מאחיו שהוא עני ומרוד ומטופל במשפחה ברוכה, והוא אינו תומך בו כלל, הצטדק הסוחר ואמר: "הרי סיפרתי זה עתה לרב, עד כמה ירדו הכנסותיי בתקופה האחרונה, ואיך אסייע לאחי?"
השיב לו החת"ם סופר: "בשעה שבני ישראל עבדו עבודת פרך במצרים, כתוב 'וגם אני שמעתי את נאקת בני ישראל', מה באה המילה 'גם' לרבות? שאפילו כאשר בני ישראל נאנקו תחת העול הקשה של פרעה, שמע כל אחד מהם את אנחתו של חברו וכאב את כאבו.
בשכר זאת, שגילו רגש של אהבה זה לזה, שמע הקב"ה את זעקתם והוציא אותם מעבדות לחרות"
שבת שלום
ידעתם שלדברי תורה יש כח לפעול ישועות? נסו את זה >>>
- © כל הזכויות שמורות