פירושו של רש"י לתהילים - פרק סו’
דברי הלל ושבח שדוד המלך כתב לשם יתברך על ההצלות שמציל אותנו והשגחתו הפרטית, עם ביאורו המתוק של רש"י
עוד לא מחוברים לכל הטוב שיש לנו להציע? התחברו עכשיו לקבוצות השונות וולתכנים הייחודיים שלנו ברשתות החברתיות! לחצו כאן >>>
תהילים פרק-סו
{א} לַ֭מְנַצֵּחַ שִׁ֣יר מִזְמ֑וֹר הָרִ֥יעוּ לֵ֝אלֹהִים כָּל-הָאָֽרֶץ: {ב} זַמְּר֥וּ כְבֽוֹד-שְׁמ֑וֹ שִׂ֥ימוּ כָ֝ב֗וֹד תְּהִלָּתֽוֹ: {ג} אִמְר֣וּ לֵ֭אלֹהִים מַה-נּוֹרָ֣א מַעֲשֶׂ֑יךָ בְּרֹ֥ב עֻ֝זְּךָ֗ יְֽכַחֲשׁ֖וּ לְךָ֣ אֹיְבֶֽיךָ:{ד} כָּל-הָאָ֤רֶץ | יִשְׁתַּחֲו֣וּ לְ֭ךָ וִֽיזַמְּרוּ-לָ֑ךְ יְזַמְּר֖וּ שִׁמְךָ֣ סֶֽלָה: {ה} לְכ֣וּ וּ֭רְאוּ מִפְעֲל֣וֹת אֱלֹהִ֑ים נוֹרָ֥א עֲ֝לִילָ֗ה עַל-בְּנֵ֥י אָדָֽם: {ו} הָ֤פַךְ יָ֨ם | לְֽיַבָּשָׁ֗ה בַּ֭נָּהָר יַֽעַבְר֣וּ בְרָ֑גֶל שָׁ֝֗ם נִשְׂמְחָה-בּֽוֹ: {ז} מֹ֘שֵׁ֤ל בִּגְבוּרָת֨וֹ | עוֹלָ֗ם עֵ֭ינָיו בַּגּוֹיִ֣ם תִּצְפֶּ֑ינָה הַסּוֹרְרִ֓ים | אַל-(ירימו) יָר֖וּמוּ לָ֣מוֹ סֶֽלָה: {ח} בָּרְכ֖וּ עַמִּ֥ים | אֱלֹהֵ֑ינוּ וְ֝הַשְׁמִ֗יעוּ ק֣וֹל תְּהִלָּתֽוֹ: {ט} הַשָּׂ֣ם נַ֭פְשֵׁנוּ בַּֽחַיִּ֑ים וְלֹֽא-נָתַ֖ן לַמּ֣וֹט רַגְלֵֽנוּ: {י} כִּֽי-בְחַנְתָּ֥נוּ אֱלֹהִ֑ים צְ֝רַפְתָּ֗נוּ כִּצְרָף-כָּֽסֶף: {יא} הֲבֵאתָ֥נוּ בַמְּצוּדָ֑ה שַׂ֖מְתָּ מוּעָקָ֣ה בְמָתְנֵֽינוּ:{יב} הִרְכַּ֥בְתָּ אֱנ֗וֹשׁ לְרֹ֫אשֵׁ֥נוּ בָּֽאנוּ-בָאֵ֥שׁ וּבַמַּ֑יִם וַ֝תּוֹצִיאֵ֗נוּ לָֽרְוָיָֽה: {יג} אָב֣וֹא בֵיתְךָ֣ בְעוֹל֑וֹת אֲשַׁלֵּ֖ם לְךָ֣ נְדָרָֽי: {יד} אֲשֶׁר-פָּצ֥וּ שְׂפָתָ֑י וְדִבֶּר-פִּ֝֗י בַּצַּר-לִֽי:{טו} עֹ֘ל֤וֹת מֵחִ֣ים אַעֲלֶה-לָּ֭ךְ עִם-קְטֹ֣רֶת אֵילִ֑ים אֶ֥עֱשֶֽׂה בָקָ֖ר עִם-עַתּוּדִ֣ים סֶֽלָה:{טז} לְכֽוּ-שִׁמְע֣וּ וַ֭אֲסַפְּרָה כָּל-יִרְאֵ֣י אֱלֹהִ֑ים אֲשֶׁ֖ר עָשָׂ֣ה לְנַפְשִֽׁי: {יז} אֵלָ֥יו פִּֽי-קָרָ֑אתִי וְ֝רוֹמַ֗ם תַּ֣חַת לְשׁוֹנִֽי: {יח} אָ֭וֶן אִם-רָאִ֣יתִי בְלִבִּ֑י לֹ֖א יִשְׁמַ֣ע | אֲדֹנָֽי:{יט} אָ֭כֵן שָׁמַ֣ע אֱלֹהִ֑ים הִ֝קְשִׁ֗יב בְּק֣וֹל תְּפִלָּתִֽי: {כ} בָּר֥וּךְ אֱלֹהִ֑ים אֲשֶׁ֥ר לֹֽא-הֵסִ֘יר תְּפִלָּתִ֥י וְ֝חַסְדּ֗וֹ מֵאִתִּֽי:
פירוש רש"י
{ב} זמרו כבוד שמו. זמרו בכבוד שמו א''נ ספרו כבוד שמו בזמר ושיר : {ג} מה נורא. כל אחד ממעשיך : ברוב עוזך. כשאתה מראה לעולם עוזך על ידי דבר או חרב או רעב או ברקים : אויביך.הרשעים מרוב פחד מודים על כחש ועבירות שבידם (ע''כ התוס') : {ה} נורא עלילה. יראוי על בני אדם פן ימצא להם פשע כי כל מעשיהם גלוים לך : {ו} הפך ים ליבשה. ים סוף : שם נשמחה בו.מצאתי שם היה דבר שהיה נשמח בו כלומר שראה הים את הקב''ה : {ז} אל ירומו. אל תהי ידם רמה : {ח} ברכו עמים אלהינו. על נפלאותיו שהוא שם נפשנו בחיים בגלות ואינכם יכולים להשמיד אותנו : {י} כי בחנתנו. בצרה בגולה : צרפתנו. להסיר הסיגים ממנו שנשוב בתשובה לפניך כמו שצורפים הכסף להסיר הסיגים ממנו : {יא} הבאתנו במצודה. במקום צר כמו במאסר : מועקה. לשון מסגר וכל המעיק והמציק כמוהו : {יב} הרכבת אנוש לראשינו. מלכי כל אומה ואומה : {יג} אבוא ביתך.בבנותך בית המקדש נשלם נדרינו שנדרנו בגולה : {טו} מיחים. שמנים לשון מוח : {טז} כל יראי אלהים. הם הגרי' שיתגיירו : {יז} אליו פי קראתי. כשהיינו בגולה קראנוהו וספרנו רוממותיו בלשוננו : ורומם. כמו ונתרומם, מצאתי בפי קראתי אליו ורומם שם מלה רוממות שלו מוכן תחת לשוני להוציאו בפה כמו (איוב כ) יכחידנה תחת לשונו : {יח} און אם ראיתי וגו'. לא פעל עמנו כחטאתינו עשה עמנו כלא רואה ולא שומע און שבלבבנו : {יט} אכן. באמת יש לדעת : {כ} אשר לא הסיר תפלתי. מלפניו וחסדו לא הסיר מאתי :
מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב
פירושו של רש"י לתהילים - פרק נה’
פירושו של רש"י לתהילים - פרק סה’
פירושו של רש"י לתהילים - פרק סד’
פירושו של רש"י לתהילים - פרק סו’
פירושו של רש"י לתהילים - פרק סב’
פירושו של רש"י לתהילים - פרק סג’
פירושו של רש"י לתהילים - פרק סא’
פירושו של רש"י לתהילים - פרק ס’
פירושו של רש"י לתהילים - פרק נט’
פירושו של רש"י לתהילים - פרק נח’
פירושו של רש"י לתהילים - פרק נז’
פירושו של רש"י לתהילים פרק נ"ו
פירושו של רש"י לתהילים - פרק נא’
פירושו של רש"י לתהילים - פרק נב’
פירושו של רש"י לתהילים - פרק נג’
- © כל הזכויות שמורות