רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק לו’
מה אומר היצר הרע לרשע? ואיך נוהג הקדוש ברוך הוא עם מי שעושה צדקה?
03/08/19 | ב' אב התשע"ט
עוד לא מחוברים לכל הטוב שיש לנו להציע? התחברו עכשיו לקבוצות השונות וולתכנים הייחודיים שלנו ברשתות החברתיות! לחצו כאן >>>
תהילים פרק-לו
{א} לַמְנַצֵּ֬חַ | לְעֶֽבֶד-יְהוָ֬ה לְדָוִֽד: {ב} נְאֻֽם-פֶּ֣שַׁע לָ֭רָשָׁע בְּקֶ֣רֶב לִבִּ֑י אֵֽין-פַּ֥חַד אֱ֝לֹהִ֗ים לְנֶ֣גֶד עֵינָֽיו: {ג} כִּֽי-הֶחֱלִ֣יק אֵלָ֣יו בְּעֵינָ֑יו לִמְצֹ֖א עֲוֹנ֣וֹ לִשְׂנֹֽא:{ד} דִּבְרֵי-פִ֭יו אָ֣וֶן וּמִרְמָ֑ה חָדַ֖ל לְהַשְׂכִּ֣יל לְהֵיטִֽיב: {ה} אָ֤וֶן | יַחְשֹׁ֗ב עַֽל-מִשְׁכָּ֫ב֥וֹ יִ֭תְיַצֵּב עַל-דֶּ֣רֶךְ לֹא-ט֑וֹב רָ֝֗ע לֹ֣א יִמְאָֽס: {ו} יְ֭הוָה בְּהַשָּׁמַ֣יִם חַסְדֶּ֑ךָ אֱ֝מֽוּנָתְךָ֗ עַד-שְׁחָקִֽים: {ז} צִדְקָֽתְךָ֨ | כְּֽהַרְרֵי-אֵ֗ל מִ֭שְׁפָּטֶךָ תְּה֣וֹם רַבָּ֑ה אָ֤דָֽם-וּבְהֵמָ֖ה תוֹשִׁ֣יעַ יְהוָֽה: {ח} מַה-יָּקָ֥ר חַסְדְּךָ֗ אֱלֹ֫הִ֥ים וּבְנֵ֥י אָדָ֑ם בְּצֵ֥ל כְּ֝נָפֶ֗יךָ יֶחֱסָיֽוּן: {ט} יִ֭רְוְיֻן מִדֶּ֣שֶׁן בֵּיתֶ֑ךָ וְנַ֖חַל עֲדָנֶ֣יךָ תַשְׁקֵֽם: {י} כִּֽי-עִ֭מְּךָ מְק֣וֹר חַיִּ֑ים בְּ֝אוֹרְךָ֗ נִרְאֶה-אֽוֹר:{יא} מְשֹׁ֣ךְ חַ֭סְדְּךָ לְיֹדְעֶ֑יךָ וְ֝צִדְקָֽתְךָ֗ לְיִשְׁרֵי-לֵֽב: {יב} אַל-תְּ֭בוֹאֵנִי רֶ֣גֶל גַּאֲוָ֑ה וְיַד-רְ֝שָׁעִ֗ים אַל-תְּנִדֵֽנִי: {יג} שָׁ֣ם נָ֭פְלוּ פֹּ֣עֲלֵי אָ֑וֶן דֹּ֝ח֗וּ וְלֹא-יָ֥כְלוּ קֽוּם:
פירוש רש"י
{ב} נאם פשע לרשע בקרב לבי וגו'. הרי זה מקרא מסורס יש בקרב לבי שהפשע הוא יצר הרע אומר לרשע שלא יהא פחד אלהים לנגד עיניו ובקרב לבי כאדם שאומר כמדומה אני : {ג} כי החליק. הפשע על הרשע בחלקלקות בעיניו כדי שימצא הקב''ה את עונו לשנוא אותו : {ד} חדל להשכיל להיטיב.מנע עצמי מהשכיל להיטיב מעשיו : {ה} יתיצב על דרך לא טוב. הקב''ה נתן לפניו דרך הטוב ודרך המות והוא בוחר לו דרך לא טוב : {ו} ה' בהשמים חסדך. בשביל רשעים הללו אתה מסלק חסד מן התחתונים ומגביה אמונתך עד שחקי' לסלקה מבני אדם : {ז} צדקתך. יקרה מן הבריות כהררי אל בשביל מעשי הרשעים ומשפטיך באים לעול' עד תהום רבה, ד''א צדקתך כהררי אל מי שאתה רוצה לעשות צדקה עמו אתה מגביהו ומתקפו כהררי אל, לשון תוקף כמו (יחזקאל י''ז) ואת אילי הארץ לקח : משפטיך תהום רבה. מי שאתה רוצה לדון אותו וליקח נקמתך ממנו אתה מורידו עד תהו' רב' : משפטיך. יושטיצ''א בלע''ז : אדם ובהמה תושיע ה'. בני אדם שהם ערומים בדעת כאדם הראשון ומשימין עצמן כבהמה בענוה תושיע ה' : {ח} מה יקר חסדך. אינו כדאי להמשך על הרשעים הללו אבל בני אדם אשר בצל כנפיך יחסיון הם ירויון מדשן ביתך וגו' : {יב} אל תבואני רגל גאוה. אל תבוא עמי רגל הרשעים הללו בעת קבול שכר להיות חלקם עם הצדיקים, (ל' חלק אהלא פרט''יאה בלע''ז סא''א) : ויד רשעים אל תנדני. ממקומי בבואי לירש משנה חלקי וחלקו (של רשע) בטובה כענין שנאמר (ישעיה ס''א) לכן בארצם משנה יירשו ואז שם נפלו פועלי און שם יבינו במפלתם ושם דוחו ולא יכלו קום :
מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק נה’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק סה’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק סד’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק סו’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק סב’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק סג’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק סא’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק ס’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק נט’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק נח’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק נז’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים פרק נ"ו
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק נא’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק נב’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק נג’
עוד מאמרי תוכן בנושא רש"י לתהילים
- © כל הזכויות שמורות