רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק כד’
איזה נהרות מקיפים את ארץ ישראל? ומי יעלה בהר השם? ביאורו של רש"י למזמור כד' בתהילים
03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים - פרק כ"ד
(א) לְדָוִד מִזְמוֹר לַיהוָה הָאָרֶץ וּמְלוֹאָהּ תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ. (ב) כִּי הוּא עַל יַמִּים יְסָדָהּ וְעַל נְהָרוֹת יְכוֹנְנֶהָ. (ג) מִי יַעֲלֶה בְהַר יְהוָה וּמִי יָקוּם בִּמְקוֹם קָדְשׁוֹ. (ד) נְקִי כַפַּיִם וּבַר לֵבָב אֲשֶׁר לֹא נָשָׂא לַשָּׁוְא נַפְשִׁי וְלֹא נִשְׁבַּע לְמִרְמָה. (ה) יִשָּׂא בְרָכָה מֵאֵת יְהוָה וּצְדָקָה מֵאֱלֹהֵי יִשְׁעוֹ. (ו) זֶה דּוֹר דרשו (דֹּרְשָׁיו) מְבַקְשֵׁי פָנֶיךָ יַעֲקֹב סֶלָה. (ז) שְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם וְהִנָּשְׂאוּ פִּתְחֵי עוֹלָם וְיָבוֹא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד. (ח) מִי זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד יְהוָה עִזּוּז וְגִבּוֹר יְהוָה גִּבּוֹר מִלְחָמָה. (ט) שְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם וּשְׂאוּ פִּתְחֵי עוֹלָם וְיָבֹא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד. (י) מִי הוּא זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד יְהוָה צְבָאוֹת הוּא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד סֶלָה.
פירוש רש"י
{א} לה' הארץ. ארץ ישראל : תבל. שאר ארצות : {ב} על ימים יסדה. שבעה ימים מקיפין ארץ ישראל וארבע נהרות, ירדן, וירמוך, קרמיון, ופוגה : {ג} מי יעלה בהר ה'. אף על פי שכל יושבי תבל שלו אין הכל כדאי ליקרב אליו אלא נקי כפים וגו' : {ד} לא נשא לשוא נפשי. לא נשבע בשמי ובנפשי לשוא מצינו לשון שבועה נופל על נפש שנאמר נשבע ה' צבאות בנפשו (ירמי' נא) : {ו} זה.שכך מעשיו, הוא דור דורשיו : {ז} שאו שערים ראשיכם. בימי שלמה בנו כשבא להכניס ארון לבית קדשי הקדשים ודבקו שערים זו בזו אמר כ''ד רננות ולא נענה עד שאמר (ד''ה ב ו') אל תשב פני משיחך זכרה לחסדי דוד עבדך : {ט} פתחי עולם. פתחים שקדושתן עולמית :
(א) לְדָוִד מִזְמוֹר לַיהוָה הָאָרֶץ וּמְלוֹאָהּ תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ. (ב) כִּי הוּא עַל יַמִּים יְסָדָהּ וְעַל נְהָרוֹת יְכוֹנְנֶהָ. (ג) מִי יַעֲלֶה בְהַר יְהוָה וּמִי יָקוּם בִּמְקוֹם קָדְשׁוֹ. (ד) נְקִי כַפַּיִם וּבַר לֵבָב אֲשֶׁר לֹא נָשָׂא לַשָּׁוְא נַפְשִׁי וְלֹא נִשְׁבַּע לְמִרְמָה. (ה) יִשָּׂא בְרָכָה מֵאֵת יְהוָה וּצְדָקָה מֵאֱלֹהֵי יִשְׁעוֹ. (ו) זֶה דּוֹר דרשו (דֹּרְשָׁיו) מְבַקְשֵׁי פָנֶיךָ יַעֲקֹב סֶלָה. (ז) שְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם וְהִנָּשְׂאוּ פִּתְחֵי עוֹלָם וְיָבוֹא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד. (ח) מִי זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד יְהוָה עִזּוּז וְגִבּוֹר יְהוָה גִּבּוֹר מִלְחָמָה. (ט) שְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם וּשְׂאוּ פִּתְחֵי עוֹלָם וְיָבֹא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד. (י) מִי הוּא זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד יְהוָה צְבָאוֹת הוּא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד סֶלָה.
פירוש רש"י
{א} לה' הארץ. ארץ ישראל : תבל. שאר ארצות : {ב} על ימים יסדה. שבעה ימים מקיפין ארץ ישראל וארבע נהרות, ירדן, וירמוך, קרמיון, ופוגה : {ג} מי יעלה בהר ה'. אף על פי שכל יושבי תבל שלו אין הכל כדאי ליקרב אליו אלא נקי כפים וגו' : {ד} לא נשא לשוא נפשי. לא נשבע בשמי ובנפשי לשוא מצינו לשון שבועה נופל על נפש שנאמר נשבע ה' צבאות בנפשו (ירמי' נא) : {ו} זה.שכך מעשיו, הוא דור דורשיו : {ז} שאו שערים ראשיכם. בימי שלמה בנו כשבא להכניס ארון לבית קדשי הקדשים ודבקו שערים זו בזו אמר כ''ד רננות ולא נענה עד שאמר (ד''ה ב ו') אל תשב פני משיחך זכרה לחסדי דוד עבדך : {ט} פתחי עולם. פתחים שקדושתן עולמית :
מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק נה’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק סה’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק סד’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק סו’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק סב’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק סג’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק סא’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק ס’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק נט’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק נח’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק נז’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים פרק נ"ו
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק נא’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק נב’
רש"י לתהילים
פירושו של רש"י לתהילים - פרק נג’
עוד מאמרי תוכן בנושא רש"י לתהילים
- © כל הזכויות שמורות