דברו איתנו
דבר תורה לפרשת נשא

עלה לברכת הכהנים למרות שאינו כהן, כדי לנשק את ידי מרן: דבר תורה קצר לפרשת נשא, מהרב מנדל - מנהל מוקד תהילים ארצי

"חשקה נפשי מאוד לזכות לנשק את ידי הגאון, ובתפילת מוסף, כשראיתי את הכהנים נגשים ליטול ידיהם, החלטתי להצטרף אליהם, אף על פי שאיני כהן..."


03/08/19 | ב' אב התשע"ט
תהילים

עוד לא מחוברים לכל הטוב שיש לנו להציע? התחברו עכשיו לקבוצות השונות וולתכנים הייחודיים שלנו ברשתות החברתיות! לחצו כאן >>>

בפרשת השבוע, בברכת הכהנים, נאמר "כה תברכו את בני ישראל אמור להם, יברכך ה' וישמרך...".

ימים ספורים לאחר פטירתו של הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל, שלח בחור אחד מכתב, אל הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א.

וכה כתב הבחור במכתבו: באחת השבתות התפללתי תפילת שחרית בבית הכנסת של הגאון רבי עובדיה יוסף. 
כדי למנוע את התקרבות ההמון לרב, הניחו מעין 'מחיצה' לפניו, ושום מתפלל אינו מורשה לעבור את המחיצה. 
אך הבחנתי שהיו מעטים שכן זכו לעבור לפניו ולנשק את ידיו – היו אלו הכהנים. לאחר שנשאו את ידיהם וירדו מהדוכן, עברו הכהנים לפני הרב ונשקו את ידיו.

חשקה נפשי מאוד לזכות לנשק את ידי הגאון, ובתפילת מוסף, כשראיתי את הכהנים נגשים ליטול ידיהם, החלטתי להצטרף אליהם, אף על פי שאיני כהן... נטלתי אפוא את ידי, ועליתי עמם לדוכן. כמובן שלא אמרתי את הברכות, אלא שתקתי תחת הטלית, ועשיתי את התנועות כשאר הכהנים.

לאחר הברכה, נגשתי גם אני לרב, זכיתי לברכת 'חזק וברוך' מפי קדשו, ונשקתי בדבקות את ידו...

כעת לבי נוקפי, שמא נהגתי בדרך רמאות ושקר, בכך שעשיתי עצמי ככהן, ועליתי לדוכן כדי לזכות לנשק את ידי הרב זצ"ל. אודה לכבוד מעלת תורתו אם יודיעני, האם היה מותר לי לנהוג כך?

תשובת הרב זילברשטיין: נאמר בספר משלי (ו, ל) "לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב, ונמצא ישלם שבעתים". ופירש רש"י (בפס' לה): רבותינו דרשו, לא יבוזו לגנב, זה המתגנב מאחר חברו, הולך לבית המדרש ועוסק בתורה; ונמצא ישלם שבעתים, סופו שמתמנה דיין ומורה הוראות, שאין שבעתים אלא תורה, שנאמר: מזוקק שבעתים (תהלים יב)".

וגם אנו נאמר: לא יבוזו לבחור ש'התגנב' מחמת אהבת התורה שבערה בו, כדי לזכות לנשק את ידי החכם. ומן הסתם שאילו היה יודע החכם, איזה חיזוק בתורה ויראת שמים שואב הבחור מנשיקה זו, היה מרשה לו להכנס ולנשקו! כל זאת מדין גנבת דעת וערמה.

אולם נראה שלא היה לו לעלות לדוכן ככהן מטעם אחר – משום שקיים חשש שיבואו להחזיקו ככהן, ובשעת ברכת כהנים, זרים אינם רשאים לעלות לדוכן.

לסיכום: אין במעשיו של הבחור חשש רמאות וגנבת דעת. אך לא היה לו לעלות לדוכן ככהן בשעת ברכת כהנים (אחת שאלתי).

שבת שלום ומבורך,
הרב מנדל

ידעתם שלדברי תורה יש כח לפעול ישועות? נסו את זה >>>

עוד מאמרי תוכן בנושא דבר תורה לפרשת נשא
X
  • © כל הזכויות שמורות