שמירת הלשון
הלכות רכילות - לגלות לאחר על אדם שהזיק לו או גזל אותו
אדם שהזיק לאחר האם לגלות לאותו אדם? - הלכות רכילות ללימוד יומי
03/08/19 | ב' אב התשע"ט
עוד לא מחוברים לכל הטוב שיש לנו להציע? התחברו עכשיו לקבוצות השונות וולתכנים הייחודיים שלנו ברשתות החברתיות! לחצו כאן >>>
הלכות רכילות כלל ט - ז
וְהוּא הַדִּין ((כג)) לְעִנְיַן לְגַלּוֹת לְאֶחָד, מַה שֶּׁאֶחָד גְּזָלוֹ אוֹ הִזִּיקוֹ, אוֹ שׁוּם רָעָה כַּיּוֹצֵא בָּזֶה, אֵין מִתָּר, עַד שֶׁיִּשְׁלְמוּ כָּל הַפְּרָטִים הַנַּ''ל, וְגַם הוֹכִיחוֹ מִתְּחִלָּה, וְלֹא קִבֵּל דְּבָרָיו, אֲבָל בְּלָאו הָכִי {בלא זה} אָסוּר, וּכְמוֹ שֶׁכָּתַבְנוּ לְעֵיל בִּכְלָל א' סָעִיף ג', עַיֵּן שָׁם. וּמה מְּאֹד יֵשׁ לִזָּהֵר, שֶׁלֹּא לְהוֹרוֹת לְעַצְמוֹ הֶתֵּר תֵּכֶף בְּעִנְיָנִים אֵלּוּ, עַד שֶׁיִּתְבּוֹנֵן הֵיטֵב מִתְּחִלָּה, אִם נִשְׁלְמוּ בּוֹ הַפְּרָטִים הַנַּ''ל, דְּאִי לָאו הָכִי עָלוּל מְאֹד, שֶׁיַּעֲבֹר עַל יְדֵי זֶה לָאו גָּמוּר דִּרְכִילוּת. פי' דעד כאן לא איירינן שנשתתף עמו, ובענין השותפות יפסיד על ידו כמו שיבואו בהציורים לקמן, ואילו הכא איירינן שגזלו והזיקו סתם. ומה שכתבתי או שום רעה כיו''ב, הכונה דבר שיוכל לבוא ע''י הגילוי תועלת על להבא דומיא דגזל והיזק, אבל בלאו הכי רכילות גמורה היא.
הלכות רכילות כלל ט - ח
וְדַע, ((כד)) דְּאֵין שׁוּם חִלּוּק בְּכָל זֶה הַכְּלָל שֶׁכָּתַבְנוּ, בֵּין אִם חֲבֵרוֹ שׁוֹאֵל וְדוֹרֵשׁ מֵאִתּוֹ שֶׁיֹּאמַר לוֹ, וּבֵין לוֹמַר לוֹ מֵעַצְמוֹ. דְּאִם יֻשְׁלְמוּ כָּל הַפְּרָטִים ((כה)) שֶׁבִּכְלָל זֶה, אֲפִלּוּ אִם אֵין דּוֹרֵשׁ מֵאִתּוֹ דָּבָר, גַּם כֵּן צָּרִיךְ לְהַגִּיד וְאִם לֹא יִשְׁלְמוּ הַפְּרָטִים, אָסוּר בְּכָל גַּוְנִי {בכל האפנים}. פשוט הוא בכל הפרטים ועיין לעיל בכלל א' סעיף ה'. ולבד זה הלא בפרט הד' הראיה מיהושע, ושם הלא ביקש מהקב''ה שיגלה לו, ואפילו הכי אמר לו הקב''ה וכי סבור אתה שאני מדבר לשה''ר, וכמו שכתבנו לעיל בשם התנד' א. וגם בפרט הה' שהבאנו ראיה מב''ק בנ''ל הלא שם נפסק בח''מ בסימן כ''ח דאפילו תבעו אסור וכפי גירסת הרי''ף שם. וע''ש בביאור הגר''א. פירוש, בין לענין לספר קודם שנשתתף עמו דצריך לזה הה' פרטים הראשונים, ובין אחר שנשתתף ולענין להצילו מהזיקו דצריך בזה ג''כ הפרטים האחרונים. וענין זה כבר ביארנוהו בארוכה בחלק א' בכלל י' עיין שם.
הלכות רכילות כלל ט - ט
וְדַע עוֹד, דְּצָרִיךְ לִזָּהֵר בְּכָל אֵלּוּ הַפְּרָטִים שֶׁבִּכְלָל זֶה, אֲפִלּוּ אִם לֹא יִרְצֶּה, רַק לְסַפֵּר הָעִנְיָן לַאֲחֵרִים, דְּזֶה גַּם כֵּן בִּכְלַל רְכִילוּת הוּא, וּכְמוֹ שֶׁכָּתַבְנוּ לְעֵיל בְּחֵלֶק זֶה בִּכְלָל ג' סָעִיף ג'.
מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב
שמירת הלשון
מרטיט: מדוע עשרות בחורים מישיבה אחת לא זכו להינשא?
שמירת הלשון
"האם אתם מנתחים אנשים על שולחן השבת שלכם?"
שמירת הלשון
מבול = מוות וחיים ביד הלשון
שמירת הלשון
הרב נראה לי שזה אבק לשון הרע
שמירת הלשון
"ואשר יגורתי בא לי"
שמירת הלשון
הרב יגאל כהן במסר חשוב על כוחה של המילה
שמירת הלשון
הרב יגאל כהן - מדוע אנו מדברים לשון הרע?
שמירת הלשון
כמה המילים יכולות להרוס
שמירת הלשון
שק הנוצות שלימד את החוטא מהו תיקונו
שמירת הלשון
הלכות רכילות - גילוי פרטים בשידוכים
שמירת הלשון
הלכות רכילות - מחותן שעלול לרמות את החתן
שמירת הלשון
הלכות רכילות - חולי במשודכת
שמירת הלשון
הלכות רכילות - חסרונות אצל חתן משודך
שמירת הלשון
הלכות רכילות - אדם שהינו תם ומחשיבים אותו לשוטה ופתי
שמירת הלשון
הלכות רכילות - אם ידוע לי על חסרונותיו של חתן משודך
עוד מאמרי תוכן בנושא שמירת הלשון
- © כל הזכויות שמורות