יום כיפור
לטובת ישראל: דבר תורה קצר ליום כיפור, מהרב מנדל
מי יכול להיטהר לחלוטין? איה המכבסה שתכבס כך את לבנו? הרי לנו בשורה נפלאה: הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו מוכן לטהרנו
03/08/19 | ב' אב התשע"ט

תהילים
על צום יום הכיפורים כתוב בתורה "ועיניתם את נפשותיכם בתשעה לחדש". ומקשה הגמרא במסכת ברכות: "וכי בתשעה מתענים, והלא בעשרה מתענים. אלא לומר לך, כל האוכל ושותה בתשיעי - מעלה עליו הכתוב כאילו מתענה תשיעי ועשירי".
וסיבת המצווה לאכול בערב כיפורים:
כתב הרא"ש "להראות חיבתו של המקום ברוך הוא לישראל. כאדם שיש לו ילד שעשועים וגזר עליו להתענות יום אחד, וצוה להאכילו ולהשקותו ערב יום התענית, כדי שיוכל לסבול את התענית. כך הקב"ה, מכל ימות השנה לא ציווה לישראל להתענות אלא יום אחד, לטובתן, לכפר על עוונותם, והזהירם לאכול ולשתות ערב התענית מפאת אהבתם והדאגה להם".
ב"שפת אמת" מביא הסבר אחר ומעניין:
"הטעם למצות אכילה ושתיה בערב יום הכפורים, מפני שעל ידי אכילה ושתיה יהיה שמח וטוב לב ומיושב בדעתו. כמו שכתוב: ויאכל בועז וישת וייטב לבו... לפיכך ציוותה התורה שיאכל וישתה בערב יום הכיפורים, כדי שיתפייס עם חבירו קודם יום הכיפורים. וכמו ששנינו: עברות שבין אדם לחברו, אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חברו".
ה"טור" מבאר כי סיבת האכילה היא להראות שאנו בטוחים בה' שיוציאנו זכאים בדין.
ומביא לכך מה שכתוב במדרש:
"משל למלך שהיה לו בן יחיד, וגזר עליו להתענות יום אחד וצוה להאכילו ולהשקותו קודם כדי שיוכל לסבול, וכן נוהגין להרבות בו בסעודה. ומביא במדרש מעשה בשוטר העיר שאמר לעבדו 'קנה לי דגים', ולא מצא אלא דג אחד ונתן בו זהוב. והיה שם יהודי חייט והוסיף עליו, עד שהעלוהו לחמשה ונשאר לחייט. בא העבד אל אדוניו וספר לו כל המאורע. שלח השוטר אחר החייט ואמר לו 'מה מלאכתך?'. אמר לו 'חייט'. אמר לו 'ולמה קנית דג שוה זהוב ב-5 זהובים, ולא עוד אלא שלקחתו מיד עבדי ששלחתיו לקנותו לי?'. השיב לו 'והיאך לא אקננו אפילו ב-10, כדי לאוכלו ביום כזה שצונו הקב"ה לאכול ולשתות, ושאנו בטוחים שהקב"ה יכפר לנו עונותינו'. אמר לו 'א"כ יפה עשית', ופטרו והלך לשלום.
ונסיים במה שאמר הצדיק ה"ישמח משה" מאויהל זצ"ל: "אדם שנשפך מעט רוטב על מכנסיו והכתימם, לא יצא לרחוב לפני שנסה להעביר את הכתם במעט מים. אם יוזמן לארוע, ישפשף את הבגד היטב, עד שהכתם כמעט ולא יראה. אך אם יוזמן אל המלך, ובעניין שהוא עבורו חיים או מות, ודאי ימסר את הבגד למכבסה מעלה, עד שלא ישאר רשם מהכתם!".
וזהו: "לפני ה' - תטהרו!". יש לטהר את הלב מכל וכל לפני שבאים אל המלך!
אבל מי יכול להטהר לחלוטין? איה המכבסה שתכבס כך את לבנו?
הרי לנו בשורה נפלאה: הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו מוכן לטהרנו: "כי ביום הזה יכפר עליכם, לטהר אתכם מכל חטאתיכם!".
אבל יש לכך תנאי אחד: המכבסה המעלה ביותר לא תכבס את הבגד - אם לא ימסרו לה אותו... נמסור את לבנו לבוראנו, והוא יטהרנו!
גמר חתימה טובה,
הרב מנדל
וסיבת המצווה לאכול בערב כיפורים:
כתב הרא"ש "להראות חיבתו של המקום ברוך הוא לישראל. כאדם שיש לו ילד שעשועים וגזר עליו להתענות יום אחד, וצוה להאכילו ולהשקותו ערב יום התענית, כדי שיוכל לסבול את התענית. כך הקב"ה, מכל ימות השנה לא ציווה לישראל להתענות אלא יום אחד, לטובתן, לכפר על עוונותם, והזהירם לאכול ולשתות ערב התענית מפאת אהבתם והדאגה להם".
ב"שפת אמת" מביא הסבר אחר ומעניין:
"הטעם למצות אכילה ושתיה בערב יום הכפורים, מפני שעל ידי אכילה ושתיה יהיה שמח וטוב לב ומיושב בדעתו. כמו שכתוב: ויאכל בועז וישת וייטב לבו... לפיכך ציוותה התורה שיאכל וישתה בערב יום הכיפורים, כדי שיתפייס עם חבירו קודם יום הכיפורים. וכמו ששנינו: עברות שבין אדם לחברו, אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חברו".
ה"טור" מבאר כי סיבת האכילה היא להראות שאנו בטוחים בה' שיוציאנו זכאים בדין.
ומביא לכך מה שכתוב במדרש:
"משל למלך שהיה לו בן יחיד, וגזר עליו להתענות יום אחד וצוה להאכילו ולהשקותו קודם כדי שיוכל לסבול, וכן נוהגין להרבות בו בסעודה. ומביא במדרש מעשה בשוטר העיר שאמר לעבדו 'קנה לי דגים', ולא מצא אלא דג אחד ונתן בו זהוב. והיה שם יהודי חייט והוסיף עליו, עד שהעלוהו לחמשה ונשאר לחייט. בא העבד אל אדוניו וספר לו כל המאורע. שלח השוטר אחר החייט ואמר לו 'מה מלאכתך?'. אמר לו 'חייט'. אמר לו 'ולמה קנית דג שוה זהוב ב-5 זהובים, ולא עוד אלא שלקחתו מיד עבדי ששלחתיו לקנותו לי?'. השיב לו 'והיאך לא אקננו אפילו ב-10, כדי לאוכלו ביום כזה שצונו הקב"ה לאכול ולשתות, ושאנו בטוחים שהקב"ה יכפר לנו עונותינו'. אמר לו 'א"כ יפה עשית', ופטרו והלך לשלום.
ונסיים במה שאמר הצדיק ה"ישמח משה" מאויהל זצ"ל: "אדם שנשפך מעט רוטב על מכנסיו והכתימם, לא יצא לרחוב לפני שנסה להעביר את הכתם במעט מים. אם יוזמן לארוע, ישפשף את הבגד היטב, עד שהכתם כמעט ולא יראה. אך אם יוזמן אל המלך, ובעניין שהוא עבורו חיים או מות, ודאי ימסר את הבגד למכבסה מעלה, עד שלא ישאר רשם מהכתם!".
וזהו: "לפני ה' - תטהרו!". יש לטהר את הלב מכל וכל לפני שבאים אל המלך!
אבל מי יכול להטהר לחלוטין? איה המכבסה שתכבס כך את לבנו?
הרי לנו בשורה נפלאה: הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו מוכן לטהרנו: "כי ביום הזה יכפר עליכם, לטהר אתכם מכל חטאתיכם!".
אבל יש לכך תנאי אחד: המכבסה המעלה ביותר לא תכבס את הבגד - אם לא ימסרו לה אותו... נמסור את לבנו לבוראנו, והוא יטהרנו!
גמר חתימה טובה,
הרב מנדל
מחוברים רק לקבוצת ווטסאפ אחת מבית מוקד תהילים ארצי? יש לנו 4! לחצו על אחת מהן להצטרפות:
פרק תהילים יומי | הסגולה היומית | הלכה יומית לנשים | החיזוק היומי המעוצב
יום כיפור
טוב לקרוא לפני יום כיפור: קטעים מתורגמים מספר הזוהר על יונה ונינוה
יום כיפור
סדר כפרות - נוסח ספרד
יום כיפור
סדר כפרות - נוסח עדות המזרח
יום כיפור
מהו הכוח המיוחד של יום כיפור?
יום כיפור
מתכון מושלם לסעודה מפסקת: פירה עדשים כתומות ותפוח אדמה
יום כיפור
מדוע לעתיד לבוא לא יתבטל יום הכיפורים?
יום כיפור
הרב עמנואל מזרחי: ’’זה פדיון הכפרות שהכי מומלץ לכם לעשות!’’
יום כיפור
רוצים להשפיע על חיתום הדין? זו הדרך!
יום כיפור
אל תשכחו: זה מה שאתם חייבים לעשות לפני יום כיפור!
יום כיפור
אל תפספסו: מהו היום היחידי בו ניתן באמת לדבר לנשמה שלנו?
יום כיפור
לא לפספס!! סגולה אדירה לעשרת ימי תשובה שתחתום אתכם בספר הצדיקים
יום כיפור
תפילה לסדר כפרות מהפלא יועץ זצ"ל
יום כיפור
תפילה מיוחדת לאמירה בעת הדלקת נרות יום הכיפורים מהפלא יועץ זצ"ל
יום כיפור
תפילה לאמירה ביום הכיפורים הקדוש
יום כיפור
מדוע ביום כיפור אנו מתירין להתפלל עם העבריינים?
עוד מאמרי תוכן בנושא יום כיפור
- © כל הזכויות שמורות